diannaarkenia.reismee.nl

Blog 4 - Blank zijn

Lieve familie en vrienden,

Nu ik alweer 2,5 week in Kenia ben, vallen sommige dingen je niet meer op. Het afval langs de wegen, het hectische verkeer, de temperatuur en de constante angst dat het water op is terwijl je net je haar hebt ingezeept went allemaal. Over sommige dingen ga je echter steeds meer nadenken en realiseren. Bijvoorbeeld wat het betekent om blank te zijn in een land als Kenia.

Heel de dag door hoor je het woord ‘mzungu’, wat zoiets als blanke betekent. Dit is geen scheldwoord, legde Peter tijdens de eerste ontmoeting uit, maar meer een constatering, een soort compliment. Als je over straat loopt, rennen kinderen achter je aan en willen graag een high five of een boks. Sommigen die te verlegen zijn, wijzen je na en giechelen vanaf een afstandje. Voor volwassen mannen betekent het dat je mooi bent. “I love you” en “Do you want to marry me?“ zijn niet van de lucht. Helaas, mijn eerste huwelijksaanzoek was niet zo speciaal als ik gehoopt had, haha ;) Maar ook in de Mental Unit krijg je opmerkingen van mannen op de verpleegafdeling die je aandacht proberen te trekken, met bewoordingen als “Cinderella, Queen of Snowwhite”. ’Mzungu’ zijn betekent bovendien dat je rijk bent. Inmiddels hebben we geleerd dat er speciale prijzen zijn voor het openbaar vervoer voor ons westerlingen en inwoners van Kenia. En dan nog dingen we altijd minstens een derde af. Bedelaars en verkopers blijven extra lang rond je hangen, omdat ze weten dat je geld hebt. Maar ook mensen die Kenia willen verlaten, zien je als een toegang tot het goede leven in Europa en willen het liefst je contactgegevens.

Ook ga je steeds meer beseffen wat een leven in de Mental Unit betekent. Sommige mensen zitten zo diep in een psychose, dat ze alleen maar op de vloer zitten, met bloeddoorlopen ogen, zichzelf krabbend of onrustig rondlopen. Anderen lijken zich te schikken in hun lot, maar zijn ook zo onstabiel, dat ze waarschijnlijk niet snel ontslagen gaan worden, zoals Ali. Ali is een kleine man van rond de 50. Ik mocht een therapiesessie met hem doen en begon met de basics. Ali vertelde dat hij 4 vrouwen heeft, terwijl in zijn dossier staat dat hij single is. Of hij wel eens agressief was? Nooit! Zijn dossier vertelde iets heel anders. Van het hele verhaal klopte dus niks, maar vrolijk was hij wel. Af en toe riep hij tussendoor: God save the Queen! Voor degenen die wel stabiel zijn is het leven onzeker. Er zijn geen vaste tijden wanneer je therapie hebt. Wanneer de psycholoog tijd heeft voor een consult, loopt hij simpelweg naar de berg met groene patiëntendossiers en begint te bladeren. Als hij iemand tegenkomt die hem geschikt lijkt voor therapie, roept hij deze naam om. Hierdoor is er niet echt een overzicht en komt het wel eens voor dat een patiënt een maand lang niet wordt gezien. Wat schrijnend eigenlijk!

De vrije tijd die we hebben, proberen we zo goed mogelijk te benutten om het land Kenia te leren kennen. Afgelopen weekend zijn we naar het kustplaatsje Watamu geweest. Maandag was een nationale feestdag, dus hadden we een dag vrij. In Watamu overnachtten we in een tentenkamp in het bos, gewoon tussen de apen. Wanneer je op de wc zat of onder de douche stond, keek er af een toe een aapje mee over de bamboe schutting. Op een minuut loopafstand bevond zich de Indische Oceaan, waar we hebben gezwommen en onszelf gescrubd hebben met zand. Maandag bezochten we Marafa, een prachtige canyon van Kenia. De gids wist heel veel dingen te vertellen over de plek, ook over de planten. Sommige planten werden gebruikt tegen de muggen, anderen om de houten karkassen van huizen aan elkaar vast te knopen en weer anderen hadden handige takken die mensen afbraken en gebruikten als gardes. Na een prachtig en ontspannen weekend was het dinsdag weer tijd om aan de slag te gaan op het project!

Groetjes,

Dianne

Janneke AGH

Ha Dianne... wat leuk om te lezen. Neem een emmer met water mee als je gaat douchen voor het geval het water opraakt ondertussen ;)